tisdag 18 september 2012

Höstmusik del 2

I första delen gav jag ett tips på en bortglömd svensk singer/songwriterinsats och denna gången är min plan att ge ett tips på något som passar att dricka sig full till. 

Warren Zevons ”the factory” är perfekt för ändamålet. Lite arbetarromantik, svängigt rockkomp och en fotbollskörsrefräng som sitter som ett slag i magen. ”yes, sir/ no, sir/ yes, sir/ WHAT?!?”.

Jag har dålig koll på vad ungdomarna lyssnar på nuförtiden men jag tror att det inte spelas så mycket Warren på ungdomsfesterna nuförtiden (om någonsin). Han verkar alltid gillat att göra det svårt för sig. Inte som Cpt. Beefheart men ändå. Zevons låtar är alltid lite för smarta men ofta på ett dumt sätt. Lite för välproducerade men oftast på ett svängigt sätt. Det tilltalar alla men på samma gång ingen. Men det är i de allra flesta fall välgjort och lyssningsvärt vilket man inte kan säga om så speciellt många.




En annan grupp som jag personligen brukar återkomma till varje höst är The Revelators. Nu finns det minst hundra band som heter/har hetat Revealators så det är lätt att blanda ihop. Mina Revelators är från Missouri, USA och spelar rockmusik och ska enligt legenden planerat sina turnéer runt skördesäsongerna.  Skramlig festmusik är bara förnamnet. 

Perfekt för att få ur sig lite höstaggressioner.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar